Foto: Manuele Lymfedrainage Fysiotherapie Praktijk Mellenberg-LehmannManuele lymfdrainage is een massage vorm die erop gericht is het lymfestelsel te stimuleren. Ons lichaam bestaat voor 2/3 uit water. Dit vocht bevindt zich overal in ons lichaam in en rondom alle lichaamscellen, in de bloedbanen, lymfebanen en zenuwbanen.

Via dit vocht verlopen zeer veel processen in ons lichaam (onze waterhuishouding) o.a.

• Het uitwisselen van voedings- en afvalstoffen met de lichaamscellen
  • Vervoer van hormonen
  • Vervoer van zenuwprikkels
  • Vervoer van schadelijke stoffen.

Het is voor onze lichaamscellen belangrijk dat de interstitiële vloeistof zo schoon mogelijk is en dus continu ververst wordt en gedraineerd. De lymfevaten spelen een grote rol bij deze drainage. Zij vangen o.a. grote eiwitmoleculen, vetmoleculen en ziektekiemen af en transporteren die naar de bloedbaan. Onderweg wordt de lymfe (het vocht in de lymfebanen) in de lymfeklieren gefilterd en worden er lymfocyten toegevoegd die de ziektekiemen bestrijden.

Uiteindelijk verwijderen onze organen de afvalstoffen uit ons lichaam. Lymfdrainage is dus een normale, natuurlijke functie van het lichaam. Ziekte, stress of een ongeval kunnen de lymfdrainage bemoeilijken en voor klachten zorgen. De manuele lymfdrainage optimaliseert dan de werking van het lymfestelsel waardoor het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar) oedeem beter c.q. sneller afgevoerd wordt.

Het bijzondere van Manuele lymfdrainage ad modum Vodder is dat hij niet alleen gericht is op het stimuleren van de drainerende werking van het lymfe stelsel, maar ook op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht.

Behandelbare klachten:

• Lymfoedeem (primair en secundair) bv. armoedeem na een borstoperatie
  • Zwellingen na een ongeval of operatie
  • Verstuikingen
  • Bloeduitstortingen (o.a. bij hemofilie)
  • Dystrofieën
  • Ontstekingen (bv reuma)
  • Klachten aan het zenuwstelsel (gezichtsverlamming, migraine, MS)
  • Klachten agv stress (slapeloosheid, concentratie verlies, constipatie, diarree, hoofdpijn)
  • Bloedcirculatiestoornissen ( glaucoom, open wonden, klachten tgv. spataderen)
  • Keel-, neus- en ooraandoeningen
  • Huidproblemen (chronisch eczeem, acné, littekens).

De oedeemtherapeut heeft de volgende mogelijkheden om klachten aan te pakken:

• Manuele lymfdrainage: een zeer zachte massage van de lymfebanen ter stimulering van de afvoer van lymfevocht en het bevorderen van de functie van lymfebanen/knopen, waardoor de oedemen afnemen.
  • Compressietherapie: het bandageren en zwachtelen heeft als doel het oedeem en de omvang van het desbetreffende lichaamsdeel te verminderen. Wanneer het overschot aan vocht weg is wordt er een therapeutische elastische kous aangemeten om het resultaat te behouden.
  • Lymftapen: door middel van speciale tape wordt de huid gelift en daarmee de werking van de lymfevaten gestimuleerd.
  • Oefentherapie: gedoseerde oefeningen die de functie van het lichaam helpen herstellen.

Zie voor meer informatie: