Foto: Echo diagnostiek - Fysiotherapie Praktijk Mellenberg-Lehmann

In onze praktijk is het sinds 2005 mogelijk om echo’s te laten maken van verschillende aandoeningen van het bewegingsapparaat. C. Wilken en M. Mellenberg hebben de opleiding “Echodiagnostiek van het bewegingsapparaat” gevolgd bij de Stichting Opleidingen in de Sportgeneeskunde, onder leiding van Richard Geryszweski.

Inmiddels hebben wij een nieuw echoapparaat aangeschaft van GE (General Electric), die alweer veel meer mogelijkheden heeft  dan onze vorige van Honda. Wij kunnen nu ook de vingers in beeld brengen tot aan het kleinste kootje en gewrichtjes aan toe en we kunnen de bloedvaten in beeld brengen. Kortom de diagnostiek is daardoor nog meer uitgebreid. Tevens is het mogelijk om de diepste buikspieren in beeld te brengen. Zodoende kunnen wij controleren of iemand ook daadwerkelijk de dwarse buikspieren kan aanspannen. Hetzelfde geldt voor de bekkenbodemspieren. Deze zijn in beeld te brengen door te scannen dwars door de buikwand, door een gevulde blaas heen. Het is dan mogelijk om te zien of iemand gespannen bekkenbodemspieren heeft of juist verslapte. De echo kan als feedbacksysteem gebruikt worden om patiënten deze spieren weer te laten aanspannen.

Echo is geschikt om de volgende weefsels met hun aandoeningen in beeld te brengen:

• Spieren: scheuren, littekens, kalkneerslag
  • Pezen: scheuren, degeneratie, kalkneerslag
  • Slijmbeurzen: ontstekingen, vochtcollectie, kalkneerslag
  • Gewrichtsbanden: verscheuringen, verdikkingen
  • Kapsels: ontstekingen, scheuren, verdikkingen
  • Kraakbeen: schade, defecten, dikte
  • Meniscus: (oppervlakkige) scheuren
  • Cysten, gezwellen
  • Botten: losse botfragmentjes, breukjes, indeukingen, groeischijven
  • Zenuwen: ligging in tunnels bijvoorbeeld bij de carpale tunnel , ontstekingen, verdikkingen
  • Bloedvaten.
  • Bekkenbodemspieren en de diepere buik- en rugspieren

Feedback: Een groot voordeel van echo is dat een structuur ook tijdens bewegen in beeld gebracht kan worden. Zo kan men een spier zien aanspannen en de botten van  een gewricht zien bewegen. Ook het pulseren van de slagaders kan in beeld gebracht worden. Na de diagnose kan het genezingsproces van een defecte structuur gevolgd worden in de tijd. Echo kan behoren tot het normale fysiotherapeutisch onderzoek en/of kan aangevraagd worden door een (huis)arts als fysiotherapeutisch consult. En de patiënt kan meekijken naar het beeld om zodende te zien dat de spier aanspant. De patiënt krijgt dus directe feedback.